گفت و گویی با آقای شهردار

پیرامون پروژه های سال جاری شهرداری

سوال

در سال های اخیر ، شهر سردرود شاهد اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و سرمایه گذاری بوده است که تاثیر بزرگی در پیشرفت شهرمان داشته است در سال جاری چه پروژه های قابل توجهی در شهرمان اجرا خواهد شد؟

جواب :

در راستای بهبود عبور و مرور و حل معضل ترافیک در بافت مرکزی و تجاری شهر سردرود و اولویت اول کاری شهرداری آزاد سازی املاک و مغازه های خیابان امام خمینی (ره) از اول کوی پیوست تا مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر و تملک و آزاد سازی املاک باقیمانده خیابان القلندیس و جدول گذاری و زیر سازی این خیابان بود که با تلاش شورای اسلامی و همکاری معتمدین و همکاران تملک و مورد استفاده شهرداری قرار خواهد گرفت.

علاوه بر اجرای دو پروژه بزرگ فوق پروژه های دیگر نیز در سطح شهر به مرحله اجرا در خواند آمد.

 

 

احداث خیابان ورزش:

شهر سردرود با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی جزئ شهرهای ارتباطی می باشد که این امر باعث رونق شهر گشته است. در این راستا شهرداری سردرود اقدام به احداث خیابان ورزش که فلکه دانشگاه سردرود را به جاده ترانزیتی متصل می کند نموده است. برای این پروژه شهرداری سردرود در سال جاری بودجه ای بالغ بر 2 میلیارد ریال اختصاص داده است.

از نظر ترافیکی با توجه به این که فلکه دانشگاه یکی از پر تردد ترین نقاط شهر سردرود است احداث این خیابان علاوه بر متصل کردن این نقطه از شهر به جاده ترانزیتی بار سنگینی از مشکل ترافیک این نقطه از شهر را رفع می کند. علاوه بر مشکل ترافیکی این پروژه در هدایت آب های سطحی نیز نقش ایفا خواهد نمود.

 

اجرای آسفالت روکش خیابان مطهری

در اجرای شبکه نوری به عنوان یکی از زیر ساخت های توسعه شهری در اواخر 93 در خیابان مطهری که موجب تخریب آسفالت با عنایت به فرسوده بودن آسفالت خیابان و نیاز به روکش آسفالت روکش که در سال جاری با بودجه بالغ بر 2/2 میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته است.

 

 

 

اجرای آسفالت محلات و معابر:

چندین نقطه از محلات و معابر سردرود از آسفالت مناسبی برخوردار نیستند در سال جاری شهرداری سردرود با صرف بودجه ای بالغ بر 3 میلیارد ریال برخی از این محلات و معابر را آسفالت کاری خواهد نمود تا به حول قوه الهی بتوانیم رفاه حال همشهریان عزیز را فراهم نماییم.

 

 

زیبا سازی شهر

همچنین در مورد  زیبا سازی شهر سردرود 800 میلیون تومان برای خط کشی خیابان ها و 1 میلیارد ریال برای خرید و نصب چراغ در وسط خیابان اصلی و 800 میلیون ریال برای رنگ آمیزی و زیبا سازی سطح شهر اختصاص داده شده است.

 

 

فضای سبز شهری

فضای سبز از جمله وظایف شهرداریها می باشد و هرچه شهرداریها در این عرصه فعالیت داشته باشند باعث خواهد شد شهری زیبا و دلنشین برای شهروندان به وجود آید.در مورد فضای سبز شهری امسال بودجه ای بالغ بر 7/5 میلیارد ریال اختصاص داده شده که این بودجه صرف ایجاد و نگهداری فضای سبز خواهد شد. همچنین جهت افزایش فضای سبز و توسعه پارک مره خونی زیبا ترین پارک طبیعی که به عنوان مرکز تفریحی و گردشگری ایفای نقش می نماید. انتقال آب سه حلقه چاه عمیق که به عنوان زه کش آب های سطحی محلات کوی مهر – فائقی – سید احمد حفاری گردیده و با لوله گذاری مسیر به طول یک کیلومتر و 300 مترآب مورد نیاز این پارک دیدنی برطرف خواهد شد.

 

احداث فاز اول ساختمان آتش نشانی:

آتش نشانی سردرود چندین سال بود که با مشکل فضا مواجه بود که تصمیم گرفته شد فاز اول ساختمان آتش نشانی سردرود احداث گردد که برای این پروژه شهرداری سردرود در حدود 4 میلیار ریال بودجه اختصاص داده است.

 

 

سرمایه گذاری

علاوه بر اجرای دو پروژه مشارکتی شهرداری در سال جاری در سال 93 با آماده نمودن چندین بسته مشارکتی از جمله

·         طرح احداث گلخانه در مقیاس شهر سردرود با آخرین دستاورد ها

·         طرح احداث لونا پارک در پارک مره خونی

·         طرح احداث مجتمع تجاری و خدماتی و مسکونی با تجهیزات فنی و شهرسازی و اقتصادی

·         طرح نصب توربین های بادی ( قبلا از طریق مشارکت کننده خارجی مذاکرات اولیه صورت گرفته)

·         طرح احداث هتل در محدوده پارک مره خونی

·         طرح احداث مجتمع خدماتی و رفاهی در محدوده پارک مره خونی

·         طرح احداث شهرک نمایشگاهی محصولات شهرک صنعتی شهرک صنعتی شهرک شهید رجائی

 

 

 

 

سیل در سردرود

سوال:

جناب آقای شهردار با توجه به وقوع سیل در شهر سردرود و مشکلاتی که در این زمینه اتفاق می افتد و شهر را دچار مشکلاتی میکند در سال جاری برای رفع این مشکل چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

 

جواب:

سردرود شهری با باغات بسیار زیبا و میوه های سردرختی شهرتی فراوان دارد. از قدیم الایام این باغات با کانالهای انحرافی از رودخانه سردرود آبیاری شده و مازاد آن توسط زهکش های طبیعی و یا دست ساز انسان به مسیل های اصلی هدایت می شده اند.

گسترش شهر نشینی ، افزایش جمعیت و نزدیکی سردرود به کلانشهر تبریز ، اراضی کشاورزی این شهر را مورد تهدید قرار داده است ، توسعه کارگاهای کوچک تولیدی ، سرریز جمعیت کلانشهر تبریز ، ایجاد باغچه رستورانهای متعدد و ... پتانسیل بسیاری برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات قدیمی این شهر ایجاد کرده و در نتیجه آن الگوی روان آب بارندگی در حال تغییر است. احداث و عبور خط لوله آب شرب انتقالی از میاندوآب به تبریز و کانالهای آبیاری از گذشته ای دور با بافت سنتی خاکی خود آب را از بالادست رودخانه سردرود منحرف کرده و از کوچه ای تنگ بین باغات به داخل باغات رفته و پس از آبیاری به مسیلهای اصلی زهکشی می شد.

با تبدیل این باغات به اراضی مسکونی و تجاری و صنعتی و تغییر بستر کانال ها از خاکی به بتنی و آسفالت ، سرعت جریان آب در کانالها افزایش یافته و در نتیجه زمان تمرکز روان آب بشدت کاهش میابد که بر اثر آن از هر رگبار کوچک سیلی درمقیاس آن پدید می آید.

به این مشکل عدم رعایت اصول هیدرولوژی شهری در توسعه شهر و صدور پروانه برای ساخت و ساز های غیر مجاز در داخل مسیلهای سهمی چون بهلول دره سی نیز افزوده شده و ریسک پذیری این موقعیت های مکانی ، صنعتی و تجاری را در مقابل بارندگی های شدید دوره ای با احتمال 50 سال ، بشدت کاهش می دهد.

تغییرات جهانی آب و هوا و گرمای شدید کره زمین نیز از عوامل تاثیر گذار در کاهش پوشش گیاهی مراتع بالا دست شهری و در نتیجه کاهش زمان تمرکز روان آب و در معرض خطر بودن واحد های مسکونی ، تجاری و صنعتی پایین دست را به همراه دارد.

مجموعه عوامل مذکور نیاز به تدابیر عاجل و دقیق توسط مدیران آب استان و مدیران شهری این شهر را طلب می نماید.

برای حل مقطعی معضل سیلاب و بالا بودن آبهای سطحی در ابتدای کوی نور (سرخابی قدیم) و تلاش در به حداقل رساندن خطرات ناشی از بارندگی و مدیریت در مواقع بحرانی ، با مشارکت شرکت آب و فاضلاب در اجرای پروژه فاضلاب شهر سردرود که فاز اول آن اجرائی گردید و تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبار در سالهای آینده می باشد ، علی ایحال تا بهره برداری کامل شبکه فاضلاب موقتا آبهای سطحی به خارج از شهر هدایت خواهند شد.

 

توسعه کتابخانه و فضای فرهنگی سردرود

سوال:

جناب شهردار با توجه به مشکلاتی که در کتابخانه سردرود و توسعه این عمل موجود است و این که این کتابخانه ظرفیت جمعیت سردرود را ندارد چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

جواب:

در این مورد باید گفت تدابیر لازم برای احداث طبقه دوم کتابخانه اندیشیده شده است. و با احداث طبقه دوم کتابخانه این مشکلات رفع خواهد شد. شهرداری سردرود برای احداث طبقه دوم کتابخانه بودجه ای بالغ بر 450 میلیون ریال اختصاص داده است که به حول و قوه الهی عملیات ساخت طبقه دوم این کتابخانه در سال جاری با تلاش و همکاری و همت هیات امنا ی کتابخانه آغاز خواهد گردید.

علاوه بر این شهرداری جهت تامین فضای فرهنگی عمومی مقدمات احداث فرهنگسرای بزرگ برای فعالیت های فرهنگی و برگزاری مراسمات شهری در زمینی به مساحت پنجاه هزار متر مربع از منابع طبیعی در میدان گیوه که به عنوان پارک و فضای سبز تحویل گرفته احداث خواهد نمود.

 


شهردار سردرود در ادامه در بخش پرونده های حقوقی اخیر افزودند:

با پیگیری به عمل آمده توسط امور حقوقی شهرداری سردرود در راستای دفاع از حقوق متصوره شهرداری پرونده موضوع  .تصرف عدوانی راجع ملک واقع در جنب پارک مره خونی که به تصرف غیر در آمده بود ، پس از اخذ آراء صادره از دادگاه تجدید نظر استان و اجرای احکام کیفری ، ملک عرصه تحویل تحویل شهرداری و متصرف نسبت به تخلیه ملک برابر رای صادره اقدام و با امعان نظر به کمبود فضای اداری و فرهنگی در سطح شهر و پادار بودن ردیف بودجه در سال 94 برای ساختمان اداری و فرهنگی و  .... موضوع جهت تملک اعیانی ملک مورد اشاره به شورای محترم انعکاس گردید و متعاقب آن با تشکیل هیئت کارشناسی ( یک نفر به عنوان کارشناس شهرداری ، یک نفر به عنوان کارشناس طرف درگیر و یک نفر به عنوان مرضی الطرفین نسبت به ارزیابی و قیمت گذاری اقدامات لازمه معمول گردید.و هزینه مربوطه نیز در بودجه سال جاری لحاظ گردیده است.

پرونده مربوط به اراضی ورودی شهرکه با شکایت علیه شهرداری مطرح گردیده بود و در مرحله کارشناسی سه نفره حدود 50 میلیارد ریال به عنوان غرامت تعیین شده بود ، با شکایت و اعتراض به نظر هیئت کارشناسی و ارائه مدارک و مستندات مربوطه، نهایتا خواسته دعوی مطروحه دایر بر الزام شهرداری به پرداخت زمین با مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع و خسارارت قانونی توسط شعبه 9 دادگاه حقوقی تبریز غیر وارد تشخیص و حکم بر بی حقی خواهان دعوی اصلی و ورود ثالث صادر و اعلام گردید که پس از قطعیت یافتن اقدامات لازمه معمول خواهد شد .  جا دارد از زحمات و تلاشهای واحد حقوقی شهرداری سردرود آقایان محمد زینالی (مسئول امور حقوقی) و سید حسین اسحاقیان (مشاور حقوقی) تقدیر و تشکر نمود.




تصویر مربوط به صفحه 12:


تصویر مربوط به صفحه 14:

  


پروژه سرمایه گذاری مرکز تجارت جهانی تابلو فرش:





پروژه سرمایه گذاری مرکز تجاری خدماتی صدف:





'گزارش تصویری از انتقال آب کوی مهر و مناطق کم ارتفاع شهر به پارک مره خونی

برخی از مناطق شهر به دلیل واقع شدن در مناطق کم ارتفاع شهر در مواقع باران منجر به آبگرفتگی شده و این امر مشکلاتی را برای شهروندان مخصوصا در ورودی شهر می نماید از چندین سال گذشته شهرداری در مورد انتقال این آب های سطحی به نقاط دیگر را مدنظر قرار داده و بررسی می کرد. در نهایت تصمیم بر این شد که پروژه انتقال آب از طریق خط لوله به پارک مره خونی منتقل شود.لذا شهرداری سردرود  اقدام به انتقال آبهای سطحی این مناطق به پارک مره خونی نموده و این خط انتقال آب های مناطق کوی مهر  ، فائقی و سایر مناق کم ارتفاع شهر را از طریق سه حلقه چاه عمیق جمع آوری و به وسیله خط لوله انتقال به پارک مره خونی منتقل می کند. این پروژه علاوه بر جمع آوری آب های سطحی شهر باعث آبیاری بهتر پارک مره خونی شده و توسعه فضای سبز این شهر را فراهم می نماید. 




گزارش تصویری از اکیپ خدمات شهرداری





تصویر شهردار